top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnouck Stessens

One week to go...

Nu komt het toch echt wel dichtbij.

Nog 7 keer slapen en het is zover. Dan vertrek ik voor 3 maanden naar Kaapstad in Zuid-Afrika. Wat een avontuur!

Op zondag 10 februari stap ik samen met enkele medestudenten het vliegtuig op richting zuiden. De vlucht zal in totaal ongeveer een 14-tal uren duren, een hele reis dus. Zondagnamiddag vertrek ik met een heel leger aan familie en vrienden richting Zaventem om daar (met de nodige traantjes) uitgezwaaid te worden. Van Zaventem vliegen we eerst naar Londen om daar dan verder te reizen naar Johannesburg. Eens daar aangekomen splitsen onze wegen: de meisjes die in Venda zullen verblijven, reizen verder met de auto en Robin en ik nemen een laatste vlucht van ongeveer 2 uur naar Kaapstad.


Vliegroute

Ik kijk er enorm naar uit, maar tegelijkertijd vind ik het ook wel moeilijk om iedereen achter te laten. 3 maanden is dan ook wel een hele tijd om hen te moeten missen. Maar gelukkig ben ik niet alleen! Ik zal vergezeld worden door nog 2 andere meisjes, Robin en Justine. Samen met hen zal ik op Cape Peninsula University of Technology (CPUT) verblijven. Deze campus ligt op 10 minuten rijden van de luchthaven in Kaapstad en op 20 minuten rijden van onze stageschool. De universiteit heeft meerdere campussen. Wij zullen met z'n drietjes een appartementje delen op de campus van de ingenieurs in Bellville.


Bellville campus CPUT

Waarom koos ik nu voor Zuidstage ?

Naar een ander continent gaan om stage te lopen kan een enorme bron van leerervaringen zijn. Het is een compleet andere omgeving met verschillende culturen, benaderingen en denkwijzen. Ik zal er leraren, medestudenten en andere mensen ontmoeten die gewend zijn aan hun specifieke manier van leven. Dagelijks in contact staan ​​met hen is een zeer goede manier om kennis te maken met de nieuwe cultuur en hun kijk op de wereld. Ik ben erg benieuwd om het land en de cultuur te leren kennen. Ik hoop veel te kunnen leren, over de cultuur, gewoonten, gebruiken, lesgeven … Die leerwinsten kan ik dan mee naar huis nemen en inzetten als toekomstige leerkracht. Hopelijk kunnen mijn ervaringen en inzichten leerlingen (en ook anderen) inspireren en ze nieuwsgieriger maken naar de wereld voorbij onze eigen grenzen.


Hoe ziet mijn laatste week in België er nog uit?

Druk.

Ik moet nog wat laatste inkopen doen en al eens proberen mijn koffer dicht te krijgen... HELP! Inpakken voor 3 maanden is écht niet makkelijk. Zeker niet als je net zoals ik altijd veel te veel wilt meenemen. Dat wordt dus nog een hele opgave!

Ook moet ik mijn visum nog gaan afhalen in Brussel, afspreken met enkele vrienden, vriendinnen en familie én heb ik nog wat afspraken op school. Een drukke planning dus.

Meer hierover in een volgende post.



Tot snel!


- Anouck

380 weergaven15 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page