• Foto van schrijverAnouck Stessens

Week 5: De laatste week van term 1

Bijgewerkt op: 21 apr. 2019

Onder het motto "beter laat dan nooit" is hier de volgende post over de laatste schoolweek voor de vakantie.

Maandag 11/03

Maandag begonnen we aan onze laatste werkweek voor de vakantie. Zoals gewoonlijk ging onze wekker weer af om 6 uur in de ochtend. Op deze dag was het heel slecht weer hier in Bellville. Het regende super hard en dat was best wel een probleem voor op ons schooltje. De infrastructuur van de school is namelijk niet top. Door de harde regen kon je elkaar bijna niet meer verstaan (en de leerlingen praten zo al heel erg stil). Dat was dus echt een probleem... 's Avonds hadden we dan ook enorm keelpijn van het roepen. Daarnaast was er ook een lek in het plafond van onze klas. Net voor het bord waar Robin en ik dus de hele tijd stonden... Ook konden onze lessen LO niet doorgaan door de felle regen. De school heeft namelijk geen indoor sporthal voor als het slecht weer is.

Na school probeerden we even een nieuwe supermarkt uit: Checkers. Deze winkel is nog groter en goedkoper dan de Pick n Pay. Ook hadden we vandaag heel even terug internet, maar wel enkel voor Facebook en Youtube. Waarom alleen die sites werkten weet niemand.

Na de middag ging ik met de andere Belgische meisjes naar een outlet shopping park. Daar hadden ze merken zoals Adidas, Levi's etc. We pasten en kochten wat kleren en gingen daarna weer naar huis. Op het menu: pannenkoeken van Marie. Helaas lukten de pannenkoeken niet goed door de slechte pannen hier.

Dinsdag 12/03

Dinsdag was het opstaan extra moeilijk. De reden? Geen flauw idee... Eenmaal op school was het weer tijd voor de dagelijkse speech van de directeur. Vandaag was er ook een extra spreker. Hij informeerde de leerkrachten over een extra soort van verzekering (iets met gouden en platinum kaartjes) en gaf voorbeelden van incidenten tussen leerkrachten en leerlingen waarvoor ze die extra verzekering nodig zouden hebben. Er was bijvoorbeeld een geval waarin een leerling een leerkracht had geslagen met een stok, tot verwondens toe... Een ander voorbeeld was dat een leerling in een natte gang expres op zijn rug gleed en vervolgens een rechtszaak begon omdat het zogezegd onveilig was op school. De leerling heeft uiteindelijk de zaak echt gewonnen...

Na de speech begonnen we aan onze sessies remedial teaching. Ook vandaag namen we de starttesten af in de volgende groep. We besloten de groep van donderdag te nemen omdat zij anders een week achter zouden staan. Ook in deze groep gingen de testen moeizaam. Nadien gaven we een les LO. Om de leerlingen te geven wat ze wilden was het vandaag voetbal, iets wat ze súper graag doen!

McDonald's delivery in de klas @Kalkfontein

Voetbal: de favoriete sport van ALLE jongens hier

Eenmaal terug thuis ging ik na het eten meteen aan de slag met mijn blog over week 3 want opeens (wonder boven wonder) werkte het internet weer! Niet wetende hoelang het sprookje zou duren, begon ik als een gek aan mijn blog te schrijven. Als die klaar was, wekte ik Robin (die een middagdutje aan het doen was) en maakten we onze lessen voor de volgende dag.

Woensdag 13/03

Ook vandaag konden we allemaal heel moeilijk uit ons bed. Gelukkig kwam de vakantie er aan! We kwamen dus een klein beetje later aan op school dan anders, maar we waren nog steeds zeker op tijd. Om de een of andere reden was Mrs. Cloete, de vaste leerkracht van onze klas, er die dag niet. Dit was dus ook de eerste keer dat Robin en ik echt alleen waren met ons klasje. Tijdens de wiskundeles ging het vandaag over 2D vormen. We hadden didactisch materiaal voorzien om de interesse van de leerlingen wat op te halen en bedachten ook wat actieve oefeningen zodat ze hun energie wat kwijt konden. De Engelse les stond in het teken van nieuwsartikels. Dat thema hadden we al helemaal besproken en ingeoefend dus vandaag was het enkel herhaling.

Didactisch materiaal: een ei, skittles, een bal en andere zelfgemaakte vormen

Toen we thuis kwamen stonden alle ramen en deuren opens van de residentie. Mums had namelijk iemand laten komen om de nieuwe matrassen te laten besproeien met een serum tegen beestjes. We mochten dus een tijdje onze kamer niet meer in. Dat zou vanaf nu maandelijks herhaald worden. We deden nog een babbeltje met de poetsvrouw, aten onze lunch en deden dan nog maar eens de was. Zoals bijna al een gewoonte is geworden hier, keken Justine en ik vervolgens samen een film. Twee van de drie andere Belgische meisjes (Jade en Marie) zouden donderdag hun laatste dag hier in het lab op de campus hebben. Nadien doen ze de rest van hun stage ergens in Tygerberg in een lokaal ziekenhuis. Ze besloten dan ook om als afscheid in het lab te trakteren met allerlei zelfgebakken lekkernijen zoals appelcake, bananentaart met karamel, brownies, cupcakes ... De hele residentie rook dus voor de rest van de dag naar de gebakjes...

Voor de rest van de dag, stond er niet veel meer op het programma buiten nog wat verder werken aan mijn blog.

De overschot van de gebakjes

Donderdag 14/03

Donderdag sliepen we nog eens goed uit. Na een lekker ontbijtje gingen Younas, Justine en ik Justine's nieuwe huurauto halen aan de luchthaven. We hebben inderdaad al een huurauto, maar Justine zou er sowieso zelf één nodig hebben voor wanneer haar zus op bezoek komt tijdens de paasvakantie en voor de weken nadat Robin en ik alweer weg zijn. Dus besloot ze om de auto gewoon voor de hele verdere periode te huren. Een andere reden is ook dat enkel Robin met onze huurauto van Bidvest mag rijden en dat is niet echt handig... De auto die ze mee kreeg was dezelfde als die we met z'n drietjes ook hadden: een Volkswagen Polo. Na het afhalen van de auto werd deze natuurlijk meteen ingewijd met een 'McDriveke'. Op weg naar huis passeerden we de McDonald's en Justine kon het natuurlijk niet laten om er meteen al even te stoppen met haar nieuwe auto. Ik daarentegen kon mezelf bedwingen om niet wéér McDonald's te eten. Een knappe prestatie volgens de mensen die me een beetje kennen.

Trots

Eerste stop met de nieuwe auto: McDrive

Nadien besloten we om naar Stellenbosch te gaan met Jade, Marie en Yasmien. Daar hebben we even over de campus van de universiteit gewandeld om eens te kijken naar de sportfaciliteiten. WAUW! Wat een mooie omgeving en campus hebben ze daar, zeg! Na ons bezoekje aan de universiteit wandelden we even rond in de stad, gingen we enkele winkeltjes binnen en bezochten we een wijnhuis met een super leuk terras. Voor de mensen die Mol een beetje kennen: het had wel iets weg van Het Herenhuys. Op het terrasje dronken we een super lekkere cocktail en kregen we allerlei kleine hapjes van het huis. Ook kon je er een wine tasting doen, wat Marie en Yasmien dus meteen deden.

Die dag was er weer load-shedding. Van 18u tot 20u30 zaten we dus zonder stroom. Het enige wat we dan konden doen was gezellig samen zitten met z'n allen tot de stroom weer aan ging. Wanneer we weer stroom hadden was het dan ein-de-lijk tijd om te eten. Op het menu: diepvriespizza. Nadien werd er nog eens volop geskypet met het thuisfront.

Gezellig samen eentje drinken in het donker

Vrijdag 15/03

We waren uitgenodigd door de directeur om mee te komen ontbijten op school. Er ging namelijk een leerkracht op pensioen. Om 9u (10u30 in Afrikaanse tijd dus) begonnen we aan het buffet. Jaja je leest het goed! Er was een enorm buffet voorzien! Dat hadden we helemaal niet verwacht. De binnenplaats van het schoolgebouw was heel chic opgemaakt. We voelden ons net op een trouwfeest. Voor we begonnen aan het eten (dat trouwens echt mega lekker was!) werden er een paar gedichten, liedjes en teksten opgedragen aan de leerkracht die op pensioen zou gaan. Super fijn dat de directeur ons er bij wilde hebben! Hij zorgde er ook voor dat we ons zeker op ons gemak voelden en niets te kort kwamen.

Afscheid nemen van ons klasje... Tot na de vakantie!

Hoewel het eigenlijk geen officiële schooldag meer was, kwamen er toch nog een paar kinderen naar school...

Eenmaal terug thuis was de stroom wel terug aan, maar hadden we nog steeds geen internet... We vulden onze namiddag dan maar met kruiswoordraadsels invullen en één van de drie gedownloade film kijken (die we dus al meerdere keren gezien hadden). Na de film brachten we nog eens een bezoekje aan het zwembad op de campus want het was HEET die dag.

's Avonds gingen we uiteten in een restaurant genaamd 'Mama Afrika'. Zoals de naam al verklapt, is dat een restaurant met Afrikaanse gerechten. Ik nam het gerecht 'Mama's Prawn Curry': ienie mienie scampi met rijst. Heel lekker, maar echt niet veel. Een paar van de anderen namen de grill mix. Ze kregen zes verschillende stukken exotisch vlees: everzwijn, hert, kudu, struisvogel, springbok en krokodil. Justine heeft me van alles een stukje mee laten proeven en het was allemaal verrassend lekker! Als je de gedachte van wat je aan het eten bent uit je hoofd kan zetten natuurlijk... In het restaurant speelde ook een bandje live Afrikaanse muziek. Heel leuk! Na het eten zijn we met de hele groep (zo'n 11 man) nog een paar uurtjes naar een club in Longstreet gegaan.

Meedrummen op de beats van de band...

Zaterdag 16/03

Zaterdag ging onze wekker al vroeg af. Om 7u30 was het namelijk al tijd om naar de Tafelberg te vertrekken! Om 9 uur begonnen we aan de wandeltocht naar boven. Eerst in groep, maar later splitste die zich op in twee doordat we niet allemaal hetzelfde tempo hadden. Na een toch wel helse klim (het was mega warm die dag en er was bijna nergens schaduw) kwamen we drie uur later aan op de top. WAUW! We made it! Tafelberg beklimmen: check! Het uitzicht boven was ook top! Het voordeel van het goede weer was dus wel dat er bijna geen wolken hingen in het gebergte. We hadden dus een fantastisch uitzicht! Bovenaan hielden we dus ook wel even een kleine fotoshoot natuurlijk. Daarna was het tijd om weer naar beneden te gaan. Robin, Jade, Yasmien en ik namen de kabelbaan terwijl Justine, Younas, Marie en Sosthène te voet terug afdaalden.

Terug thuis wilden we écht even een verkoelende duik in het zwembad nemen, maar helaas (wisten we niet) is het zwembad in het weekend dus gesloten... We besloten dan maar om ons even op te frissen en dan wat te gaan eten.

Na het eten gingen Marie, Justine en ik nog even naar de carnavalstoet in Greenpoint. Super mooi! Hier staan niet de wagens, maar de dansers eigenlijk in de spotlight. Het is een beetje te vergelijken met Rio de Janeiro, maar natuurlijk echt veel minder groots. Tof om eens gezien te hebben!

Thuis keken Robin, Justine en ik samen nog een film en babbelden we nog tot 3 uur 's nachts. Een toffe avond dus!

Zondag 17/03

De dag begon met nog een keertje goed uit te slapen. De andere meisjes (Justine, Marie, Yasmien en Jade) gingen die dag ziplinen. Robin en ik bleven dus thuis. Die dag stond er voor ons dus niet veel op de planning. Omdat er nog altijd geen internet was, probeerde Sosthène een soort proxy (geen idee wat het is) op mijn laptop te installeren. Zo kon ik toch al een beetje op internet. Niet alle sites werken helaas... Maar, beter dan niets!

Voor de rest zette ik nog even mijn uitgaven op een rijtje en deed ik een dutje tot het tijd was om te gaan eten. Jenna had ons uitgenodigd om mee te gaan eten in Den Anker, een Belgisch restaurant in Waterfront. Omdat het een Belgisch restaurant is, kon ik dus bijna niet anders dan mosselen met frieten te eten. Jammie! Jade en Justine dronken allebei een Duveltje, hun favoriet Belgisch bier.

Terug op de residentie moesten Justine en ik onze koffer pakken. Elise, Justine en Chantal (een gemeenschappelijke vriendin van hen) hadden me namelijk uitgenodigd om mee de Garden Route of Tuinroute te doen tijdens onze vakantie. Super lief! Meer daarover in de volgende blogpost.