top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnouck Stessens

Week 8: De eerste week van term 2

Bijgewerkt op: 27 apr. 2019

Na een geweldig leuke vakantieperiode, was het tijd om er weer helemaal in te vliegen. Nu ja, na nog één dagje vakantie dan toch...


Maandag 01/04

Op onze laatste dag vakantie moesten we vroeg uit de veren. Om 3u30 ging onze wekker al! Marie vertrok namelijk op vakantie en had ons gevraagd of Justine en ik haar naar de luchthaven konden brengen. Na het afscheid om 5u kropen we toch nog maar even ons bedje in. Tegen 10u stond ik weer op en besloot ik mezelf even nuttig te maken. Ik vervolledigde mijn kalender met dingen die gepland waren en noteerde en berekende even al mijn kosten van de maand maart. Nadien werkte ik nog aan mijn blog tot het tijd was om naar Bidvest (autoverhuurbedrijf) te vertrekken. We moesten onze auto gaan inwisselen omdat de wieldoppen langs één kant gestolen waren. Totaal onnodig leek ons, maar omdat we zo goed verzekerd zijn, kregen we dus gewoon meteen een nieuwe auto mee. Helaas wel niet zo’n goeie als we hadden… We kregen ook terug een Volkswagen Polo, maar dan de oudere versie. Dat was dus wel weer even wennen.

Met onze nieuwe auto reden we dan maar meteen door naar de winkel. Na het boodschappen doen, werkten Robin en ik aan onze sessies remedial teaching voor de komende week. We gingen te werk met een methode genaamd ‘THRASS’. Die methode hadden we voor ons vertrek naar Zuid-Afrika in België gekozen binnen onze Bachelorproefgroep. THRASS is een acroniem dat staat voor Teaching Handwriting, Reading And Spelling Skills. Het is een fonetisch programma waarbij leerlingen met behulp van afbeeldingen en woorden leren schrijven, lezen en spellen. Die vaardigheden hangen ook sterk samen binnen deze methode en steunen dus op elkaar. Kort gezegd leren de leerlingen relaties leggen tussen de 44 fonemen, 120 grafemen en 26 letters van het alfabet. Dat is toch de bedoeling. Of dat gaat lukken gaan we de komende weken ondervinden en bespreken in onze Bachelorproef. Deze methode wordt toegepast in zowel Kaapstad, Venda als Bela Bela. Zo kunnen we dus ook verschillende plaatsen en scholen binnen één land met elkaar vergelijken.

Na het schoolwerk, was het tijd om avondeten te maken.We besloten om nog eens een currysausje (Thaise curry) te proberen. Omdat die de vorige keer zo flauw was (en alles hier is Afrika best flauw smaakt) besloten we er goed wat peper in te doen... Ik denk dat je het al wel voelt aankomen...: de saus was dus veel te pikant! Gelukkig maar dat ik graag pikant eten eet.

Pikante pasta

Dinsdag 02/04

Het was een enorm blij weerzien na de vakantie! Alle leerkrachten begroeten elkaar ook zeer vrolijk met een knuffel.

In onze eerste sessies remediëring, focusten we op het alfabet. Waarom nu zo iets makkelijks in de 7de graad (12-15 jaar) denken jullie nu waarschijnlijk? Wel, na het verbeteren van de instaptesten, bleek dat het niveau van de leerlingen erg laag is. We gingen dus ‘back to basics’ en begonnen met het opnieuw inoefenen van het alfabet. Dat ging bij niemand erg vlot... Aan de hand van leuke spelletjes, oefenden we het alfabet meerdere keren in. De eerste activiteit was: vind de letters. Robin en ik hadden alle letters van het alfabet verstopt in ons lokaal. De leerlingen moesten dan op zoek gaan naar alle letters en ze in de juiste volgorde leggen. Voor deze oefening moesten ze dus ook al weten hoeveel letters het alfabet heeft zodat ze wisten hoeveel ze er nog moesten zoeken. Dat vonden de kinderen een hele leuke oefening.

Nadat de letters in alfabetische volgorde lagen, speelden we 'the alphabet song' af terwijl we elke letter aanduidden. Na het lied een paar keer gehoord te hebben, was het aan de leerlingen om het lied voor ons te zingen. Het liedje blijft in je hoofd hangen en is dus best een goed hulpmiddel voor de leerlingen om het alfabet te onthouden.

Nadien haalden we alle letters weg en was het aan de leerlingen om het alfabet helemaal correct uit het hoofd op te schrijven in hun eigen, zelf gedecoreerde schriftje.

Als laatste activiteit hadden we het spel 'What do you see?'. We hadden een PowerPoint gemaakt met daarin afbeeldingen. De eerste afbeelding begon met de eerste letter van het alfabet, de tweede afbeelding met de tweede enzovoort. De bedoeling was dus dat de leerlingen opschreven wat ze op de afbeelding zagen. Zo oefenden ze in de eerste plaats het alfabet nog een keer en in de tweede plaats konden we ook even kijken hoe ver ze stonden met het spellen van woorden.

Na de pauze was het tijd voor een les LO. Op de planning vandaag: hockey. Toen ik zelf nog LO kreeg, raakte ik ook altijd gewond bij deze sport en jawel, ik had dus weer prijs... Een hockeystick volop tegen mijn scheenbeen. Dat heb ik nog we even gevoeld... Maar, de leerlingen vonden het een leuke les en ze vonden het super tof dat de leerkrachten soms ook eens mee deden.


Na school hadden we een afspraak met Felicity, onze stagecoördinator hier. Ze nodigde ons uit in een super leuke bakkerij genaamd 'Limnos Bakers'. Over een goede kop koffie en een stukje taart bespraken we enkele schoolgerelateerde (en ook wat minder schoolgerelateerde) zaken.

Terug thuis moesten Robin en ik natuurlijk eerst weer onze lessen voor de volgende dag voorbereiden. Ook kwamen Yasmien en haar vriend even op bezoek. Leuk om hen nog eens te zien!

Na het avondeten skypte ik samen met Justine even haar mama. Justine's zus zou binnenkort op bezoek komen en Justine had nood aan andere kleren van thuis. Dus kozen we samen dingen uit haar kleerkast in België.

De dag afsluiten deden we met de film 'The Lion King 2'.


Woensdag 03/04

Woensdag stonden we om 6u30 op om om iets na 7 weer naar school te vertrekken. Vandaag gebeurde er eigenlijk niet veel speciaals. We gaven een les wiskunde, Engels en LO en gingen daarna weer naar huis om verder te werken aan onze blogs en andere opdrachten.

Na een tijdje gewerkt te hebben namen Robin, Justine en ik een korte pauze. We herbekeken samen wat foto's en gingen nadien weer aan het werk.

Later op de avond kwamen onze residentievrienden (Clement en Sosthène) nog eens op bezoek. Ik belde nog even met het thuisfront en keek dan nog een deel van een film voor het slapen gaan.

Mijn bureau

Envelopjes tijd... Liefste vriendinnetjes! <3

Donderdag 04/04

Voor een keer had ik eens écht goed geslapen vannacht! Ik kon de dag dus goed beginnen. Door een grote file, misten we vandaag de ochtendspeech van de directeur. Vandaag stond dezelfde remediëringssessie gepland als dinsdag,maar dan et een andere groep leerlingen. We oefenden dus ook vandaag het alfabet op een leuke en speelse manier. Normaal gezien moesten we ook LO geven vandaag, maar het begon te regenen. Voor ons geen probleem, maar hier op school is het dus de regel dat de les LO niet doorgaat als het regent. We verplaatsten de les dan maar naar maandag.


Na het lesgeven, werkten we weer voor de volgende dag (zoals gewoonlijk). Nadien was ik weer een hele tijd bezig met het ordenen van mijn foto's en keek ik een aflevering 'Blind getrouwd'. Als avondeten maakten we vandaag iets super lekkers: pasta pesto met kip, tomaatjes en rucola.Voor herhaling vatbaar! Voor het slapengaan keken we nog de film 'Step up 2'.


Vrijdag 05/04

Vrijdag begon onze dag met een les wiskunde over optellen. De leerlingen leerden een methode om grote getallen op te tellen door ze eerst in delen op te splitsen in duizendtallen, honderdtallen, tientallen en eenheden. Die zetten ze dan samen tussen haakjes en zo konden ze makkelijker grote getallen optellen. De les Engels ging vandaag over het weer. Het enige probleem was da de helft van de klas om 9u40 naar het computerlab moest. Dat is elke week zo. De ene week de ene helft en de andere week de andere helft. We moesten dus opschieten met onze les. Het deel van de les waar we niet geraakt waren, gaven we op als huiswerk voor de volgende week. Terwijl de helft van de klas weg was, moedigden we de leerlingen die in de klas bleven aan om het huiswerk gedurende de resterende tijd al te maken. We legden heen uit waarom dat een goed idee was, maar het grootste deel van de klas had daar geen zin in. De rest van het lesuur besteedden Robin en ik aan het beter leren kennen van de leerlingen van ons klasje én probeerden we ook enkele namen te leren. Niet simpel als je 48 kinderen hebt met dan ook nog eens moeilijke Afrikaanse of Xhosa namen...

Na de break gaven we een les hockey aan de kinderen van onze klas. Vreemd genoeg luisterden ze helemaal niet goed meer nu en as de les dus ook erg vermoeiend in tegenstelling tot de andere twee lessen van die dag. Na de les wilen onze leerlingen ons super graag helpen met onze spullen naar de auto te brengen en wilden ze ook weer allemaal een knuffel. Ook willen de leerlingen altijd graag in onze rug zitten. Maar nu hadden ze het idee om met twee tegelijk in mijn rug te springen... Resultaat: leerkracht samen met twee leerlingen tegen de grond. Gelukkigkonden we er allemaal mee lachen. Wat zijn het toch schatjes onze leerlingen!

De les LO van grade 6 ging niet door vandaag. Daarom verplaatsten we die les dan maar naar woensdag.


Thuis maakten we nog even een planning voor het weekend en maakten we ons daarna klaar om naar 'Stones' te gaan. Dat is een café met enorm veel pooltafels. Met onze hele groep (die ondertussen al bestaat uit meer dan 14 man) zakten we af naar Cape Town city voor een avondje pool en plezier. Wat een toffe avond alweer!






Zaterdag 06/04

Op de eerste dag van het weekend sliepen we naar goede gewoonte allemaal weer goed uit. Voor de rest van de ochtend werkte ik verder aan mijn blogposts. De anderen besloten even te gaan tennissen. Ik ben mee gegaan en heb me in het zonnetje geïnstalleerd met mijn laptop om nog wat verder te werken.

Eenmaal terug was het tijd om ons klaar te maken. Vandaag op de planning: een waterval zien. Dat was iets wat ik echt nog gedaan wou hebben hier in Zuid-Afrika dus besloten we vandaag een mooie wandeling te maken. We reden naar Jonkershoek om daar naar de Eerste Waterval en de Tweede Waterval te gaan kijken. Ik dacht: een rustige wandeling door het bos tot we aan de voet van de waterval zouden komen. Fout gedacht dus... Het was dus een hike en geen rustige wandeling! Helemaal verkeerd voorbereid stonden we daar dus. Nu ja, Robin, Younas, Lorianne en ik dan toch... Justine wist blijkbaar dat het een hike zou zijn en was dus wel goed voorbereid en gepast gekleed (in tegenstelling tot de rest van ons). Zij dacht dat we het wel wisten, maar ja niet dus. Gelukkig viel de hike al bij al wel mee en was het zeker doenbaar met onze weinige voorbereidingen. Toen ik de waterval zag, was ik best teleurgesteld. In de verte zagen we wel wat water naar beneden stromen, maar het was helemaal niet zoals ik me had voorgesteld. De wandeling ernaartoe was wel super mooi! Echt de moeite!

De mop is dat we achteraf te weten zijn gekomen dat we niet ver genoeg hadden gewandeld. De mooie, meer spectaculaire waterval was nog een stuk verder wandelen... Dat geluk heb ik dan ook weer... We spraken dus af om op een andere dag nog een keer ergens een waterval te gaan bezichtigen.

Na de wandeling, gingen we naar Stellenbosch centrum oom er wat te eten in 'Die Wijnhuis'. Een aanrader! Later op de avond keken we thuis nog een film met een glaasje wijn.


Zondag 07/04

Zondag ging om 7u30 de wekker al. Waarom? Wel, de bewaker van onze school had gehoord dat een van Robin's onderwijsvakken godsdienst is en had ons dus gevraagd of we eens mee naar zijn kerk wouden komen. Dat deden we dus vandaag. Om 9u pikten we hem op aan ons schooltje en reden we samen verderop naar zijn kerk. De mis duurde van half 10 tot half 12. Eigenlijk viel het best wel weer mee. De mensen zijn zo verwelkomend en echt geïnteresseerd in elkaar en dus ook in de nieuwkomers. De pastoor zelf was ook heel grappig tijdens de mis. Hij haalde heel herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven hier in Kaapstad aan (ja, zelfs al herkenbaar voor ons) en smeet er hoer en daar ook echt wel eens een grapje tussen. Ze gaven ons echt het gevoel dat we bij hun familie hoorden. Want dat is hier wel echt zo in de kerk: het is echt een familie. Ook een leuk pluspunt is dat de hostie en wijn véél lekkerder zijn dan in België! De hostie was geen precies een Tuc koekje en de wijn was heel lekker druivensap. Ik heb me eigenlijk echt niet verveeld tijdens de mis. En John, de bewaker, was zó blij en trots dat we mee waren gekomen en dat hij ons aan iedereen kon voorstellen. Ook leende hij ons zijn Bijbel tijdens de mis zodat we konden volgen.

Terug thuis skypte ik nog een keer met moeke, vake en mama en maakte ik me klaar voor de rest van de dag. We hadden nog een tripje naar Butterfly World gepland. Laat je niet misleiden door de naam... Zo veel vlinders waren er niet... Het is eigenlijk een soort dierenasiel voor allerlei soorten dieren. Vaak zijn het dieren de illegaal als huisdier gehouden werden of verkocht werden op de zwarte markt. Ook kunnen er schooluitstappen georganiseerd worden waarbij de kinderen dingen leren over de dieren.

Na het bezoek aan het 'animal sanctuary', reden we door naar Stellenbosch. We dronken een cocktail in een leuke 'balcony bar' en gingen een hapje eten in de 'Basic Bistro'. Top eten en top bediening! Zeker de moeite waard om nog eens terug naartoe te gaan.



Ziezo, dat was het voor de eerste werkweek na de vakantie. Tot de volgende post!

- Anouck

82 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page